Το Κακό Flash ή οι κακοί Flash-άδες
Το ξέρω ότι όλοι αγαπάνε αυτές τις επικές μάχες. Παλαιότερα είχα γράψει για το θέμα αλλά τότε και η γραφή μου αλλά και η εμπειρία μου δεν ήταν στα ίδια επίπεδα με τώρα. Παρακάτω θα γράψω τα θετικά και αρνητικά του Flash και στη συνέχεια θα γράψω και τη γνώμη μου για το θέμα.
Θετικά και Αρνητικά στοιχεία του Flash
Τo Flash είναι μια θεαματική τεχνολογία. Προσφέρει μεγάλη ελευθερία στους designer και δυνατότητες που το HTML/CSS δεν μπορεί. Μπορεί να γίνει πολύ πιο όμορφο και εντυπωσιακό, καθώς δεν έχει περιορισμούς στη χρήση fonts για παράδειγμα. Μια εφαρμογή ή ιστοσελίδα μπορεί να πετύχει άμεση αλληλεπίδραση με το χρήστη. Το πιο απλό παράδειγμα είναι ένα Flash Game. Τολμώ να χαρακτηρίσω το Flash σαν μια παρεξηγημένη τεχνολογία μιας και έχει γίνει θύμα της κακής χρήσης και εφαρμογής από developer και designer.
Ποια είναι τα αρνητικά στοιχεία του Flash τα οποία πολλές φορές προκύπτουν και από την κακή του χρήση;
- Αρχικά απαιτεί plugin για τη λειτουργία του, το οποίο δεν είναι προεγκατεστημένο στα περισσότερα λειτουργικά συστήματα.
- Είναι αρκετά πιο δύσκολο να γίνουν τροποποιήσεις πάνω σε ένα Flash Site σε σχέση με ένα HTML/CSS. Συνεπώς σε βάθος χρόνου κοστίζει περισσότερο χρόνο και χρήμα.
- Αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε επίπεδο SEO ακόμα και αν έχουν γίνει βήματα σε αυτόν τον τομέα.
- Είναι αποδεδειγμένα πιο αργό και πάσχει σοβαρά σε θέματα usability και accessibility.
- Δεν ακολουθεί τα Web Standards
- Δεν επιτρέπει να κάνουμε Bookmark μια σελίδα
- Μπορούμε να αρχίσουμε να μεγαλώνουμε τη λίστα λέγοντας ότι δεν υποστηρίζεται από Screen Readers και ότι δεν υποστηρίζει φιλική εκτύπωση .
Για όλα τα παραπάνω αρνητικά, πολλοί δημιουργούν διάφορες πατέντες για τα ξεπεράσουν αυτά τα προβλήματα. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Θα προτιμούσα να αφήσω χώρο για να αναφέρετε στα σχόλια και άλλα αρνητικά και θετικά που έχετε συναντήσει στο δρόμο σας. Επίσης θέλω να σας θυμίσω το εξαιρετικό άρθρο του Γιάννη για το θέμα "Web design και Flash: δύο ασύμβατοι κόσμοι".
Ο Αυτονόητος Προβληματισμός
Πως θα ήταν το Youtube χωρίς τον Flash Player; Πως θα ήταν το Google αν ήταν φτιαγμένο εξολοκλήρου με Flash;
Μια Κλασική Περίπτωση
Το Flash είναι μια λύση όπως είναι τα HTML, CSS, PHP, ASP και τα λοιπά. Μερικές τεχνολογίες μπορούν να συνδυαστούν και άλλες όχι. Το Flash μπορεί να συνεργαστεί με όλα και αυτό δεν είναι πάντα καλό. Όταν ξεκινάω να φτιάξω ένα Project εξετάζω τις λύσεις για να κάνω την καλύτερη επιλογή.
Πελάτες μου συχνά μου ζητάνε Flash για την ιστοσελίδα ενός εστιατορίου ή μιας σελίδας η οποία πρέπει να έχει πολύ στυλ. Συνήθως μαζεύουν καμιά δεκάρα από σελίδες που θαυμάζουν, συνήθως οι περισσότερες είναι Flash και μου λένε να τους κάνω κάτι παρόμοιο. Αυτοί οι άνθρωποι όμως είναι επιχειρηματίες, άσχετοι με το διαδίκτυο, με Intenet explorer 6 εγκατεστημένο στο laptop τους και με διάθεση να εντυπωσιάσουν και να προσελκύσουν πιθανούς διαδικτυακούς επισκέπτες.
Η πρώτη ερώτηση που τους κάνω είναι αν επιθυμούν να μπορούν να ανανεώνουν μόνοι τους τη σελίδα. Όταν η απάντηση είναι ναι, αρχίζει το παιχνίδι. Γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η τρέλα του Flash κοστίζει x 5 όταν προσπαθεί να γίνει HTML/CSS, και να συνεργαστεί με PHP για να γίνει CMS. Και μακάρι η χασούρα να ήταν μόνο τα χρήματα.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Συμπέρασμα δικό μου
Το Flash είναι καταπληκτικό για ορισμένες εφαρμογές, οι οποίες έχουν συγκεκριμένο σκοπό και λειτουργία όπως είναι το kuler το οποίο απευθύνεται σε μια πολύ μικρή ομάδα ανθρώπων (γραφίστες/web-designers κλπ.) και αποτελεί διαμάντι. Ακόμα και το kuler όμως χρησιμοποιεί HTML/CSS για ότι είναι εκτός της εφαρμογής (about, privacy policy, delicious button).
Θεωρώ τις περισσότερες φορές κακή την επιλογή της δημιουργία μιας σελίδας εξολοκλήρου σε Flash. Το Flash το χρησιμοποιώ και το προτείνω κυρίως για την παραγωγή εφαρμογών που τρέχουν μέσα σε HTML/CSS σελίδες και δεν μπορούν να επιτευχθούν με HTML/CSS και Javascript.
Την επόμενη φορά θα ασχοληθώ με το Flash, το Web 2.0 και τα Social Media.
Διαβάστηκαν περισσότερο σήμερα
-
01/07/201069 σχόλια
-
01/04/20109 σχόλια
-
12/11/200912 σχόλια
-
11/03/20105 σχόλια
-
07/01/20104 σχόλια
-
16/03/20100 σχόλια
-
23/01/20100 σχόλια
Η δική μου σκέψη είναι η εξής:
Επειδή έχει γίνει τεράστιος ντόρος για το θέμα, για μένα ένα είναι το σίγουρο.Δεν υπάρχουν κακές τεχνολογίες, υπάρχουν όμως κακές εφαρμογές.
Δεν μπορείς να κατηγορείς μια τεχνολογία και να της χρεώνεις δυσλειτουργείες που οφείλονται σε περιορισμένη γνώση αυτών που την εφαρμόζουν. Όσο για το plugin, δεν τρέχει και τίποτα, άλλωστε πρέπει να είναι ελάχιστοι αυτοί που δεν το έχουν εγκατεστημένο.
Η συνεργασία πάλι μεταξύ flash και php είναι άριστη, το ίδιο και το cms που άλλωστε δεν επικοινωνεί άμεσα αλλά είναι back end application.
Αν τώρα το flash επιλέγεται για τους λάθος λόγους, και από τους λάθος ανθρώπους για τις λάθος εφαρμογές, αυτό είναι άλλο θέμα. Ανάλογα όμως με το πόσο έχει ασχοληθεί ο καθένας μας με το flash, κάποια πράγματα φαντάζουν έυκολα, κάποια πιο δύσκολα, όπως όμως συμβαίνει και με τα περισσότερα πράγματα..
Στάθη συμφωνώ σε πολλά με αυτά που λες. Πάνω κάτω λέμε τα ίδια. Συνήθως η μεγάλη διαφωνία έρχεται σε απλά site όπου όλες οι τεχνολογίες την παλεύουν με κάποιο τρόπο.
Κάτι σχετικά με το πέμπτο αρνητικό στοιχείο. Το Flash "Δεν ακολουθεί τα Web Standards" το βρίσκω λίγο περίεργο. Εγώ πολύ απλά θα έγραφα πως το Flash δεν είναι web standard, άλλα μια διάσημη εναλλακτική web τεχνολογία, που ανήκει στην Adobe... Με λίγα λόγια ότι αποφασίσει αύριο-μεθαύριο αυτή η εταιρεία για την τύχη του, όλοι εμείς, δεν θα μπορούμε να κάνουμε τίποτα...
Προσωπικά πιστεύω πως το Flash είναι η καλύτερη λύση για προβολή video στο web, και η χειρότερη για οτιδήποτε άλλο (προβολή περιεχομένου, navigation, κτλ.)...
Αυτό θα έλεγα κι εγώ, ότι καπνίσει της Adobe γίνεται
Εχει και αυτο τη θεση του πιστευω μεσα σε ολες τις αλλες τεχνολογιες. Συμφωνω απολυτα με τον Αλεξανδρο. Ειναι μια δυνατη πλατφορμα πιστευω αρκει να χρησιμοποιηθει σωστα και σε εργα που πρεπει.
Πριν αρκετα χρονια ειχα δουλεψει σε ενα εσωτερικο project για λογαριασμο της Citybank στην Αγγλια το οποιο ειχε να κανει με stock exchange και αντικατεστησε μια πολυ βαρια Java based εφαρμογη. Για τετοια πραγματα πιστευω πως ειναι το ιδανικο εργαλειο μιας και οι χρηστες ειναι απολυτα ελεγχομενοι (απο αποψη browser, screen resolution κλπ).
Για κατασκευη ιστοσελιδων κοινης θεας νομιζω πως πλεον ειναι ελαχιστοι εκεινοι που μπορουν να επωφεληθουν απο τη χρηση του και οι "συμβατικες" τεχνολογιες εχουν ωριμασει αρκετα ωστε τα αποτελεσματα να ειναι εξισου εντυπωσιακα αν αυτος ειναι ο σκοπος (που δε θα επρεπε αλλα ειναι αλλη κουβεντα).
Ωραιο αρθρο Αλεξανδρε :)
Σωστός, συμφωνώ. Απλά δεν το λέω τόσο απόλυτα. Είμαι 99% μαζί σου, όχι 100% ;)
@lexx "Είναι αποδεδειγμένα πιο αργό και πάσχει σοβαρά σε θέματα usability και accessibility".
Θα επαναλάβω τα γνωστά:
Αν εξεραίσουμε τα ελάχιστα ελαφριά σωστά δομημένα και φτιαγμένα html sites που μοιάζουν με αυτό εδώ και έχουν πολύ ειδική χρησιμότητα, μία τυπική html ιστοσελίδα με τα δεκάδες μικροαρχειάκια εικόνας, είναι αποδεδειγμένο ότι αργεί δραματικά περισσότερο από ότι τα flash sites.
Μη ξεχνιώμαστε: 100 αρχεία του 1K κάνουν δραματικά βραδύτερο download από ότι 1 αρχείο 100K.
Επιπλέον στη flash επιλέγουμε το που (αρχή, μέση, τέλος) και πόσος όγκος θα γίνει download, ανεξάρτητα από τις αλλαγές των μενού. Από εκεί και πέρα είναι δεδομένο ότι οι αλλαγές από μενού σε μενού γίνονται ΑΚΑΡΙΑΙΑ!
@lexx "Δεν επιτρέπει να κάνουμε Bookmark μια σελίδα"
Διαθέτει anchors και όλα τα καλούδια για να το κάνει. Δεν έχω φτιάξει ακόμα κάτι για να σου δείξω, αλλά ρίξε μια ματιά στη SATO να δεις του λόγου μου το αληθές. Άμα γνωρίζεις flash έχει και back και front ΚΑΙ bookmark!!
@lexx "Είναι αρκετά πιο δύσκολο να γίνουν τροποποιήσεις πάνω σε ένα Flash Site σε σχέση με ένα HTML/CSS. Συνεπώς σε βάθος χρόνου κοστίζει περισσότερο χρόνο και χρήμα."
Γιατί εσύ κι ο Γιάννης επιμένετε τόσο σε αυτό; ΣΑΦΩΣ όχι!!
Χωρίς ανάγκη από οποιαδήποτε "δεκανίκια" (php, asp με ή χωρίς db), που είναι απαραίτητα στην html, η flash συνδέεται με ένα ή περισσότερα αρχεία κειμένου ή xml, τα οποία τροφοδοτούν μεταβλητές οι οποίες αξιοποιούνται μέσα από την πλατφόρμα. Γράφοντας απλά σε ένα notepad μπορείς να μεταβάλλεις από κείμενα, μέχρι ό,τι φανταστείς. Φτάνει να οργανώσεις τη σκέψη σου, όπως όμορφα την οργανώνεις σε css.
Μόνο που στη css μπορείς να αλλάξεις ΜΟΝΟ την εμφάνιση. Ενώ στη flash η εμφάνιση και το περιεχόμενο είναι το πιο στοιχειώδες που μπορείς να ελέγχεις. Σε μία εργασία που παρέδωσα λ.χ., μέσα από εκεί ο πελάτης μου ελέγχει τις λειτουργικές διατάξεις του αυτόματου πωλητή της flash ιστοσελίδας του.
Αν όμως υπάρχει λόγος να χρησιμοποιήσεις php, asp κλπ, κανένα πρόβλημα. Αντί για text αρχείο του δίνεις να διαβάσεις php, asp κ.ο.κ. Το αποτέλεσμα που θα δώσουν το αξιοποιεί όπως ακριβώς το text αρχείο που ανέφερα πριν.
Είναι ΠΑΝΙΣΧΥΡΗ σε αυτό το θέμα.
@lexx "...απαιτεί plugin για τη λειτουργία του, το οποίο δεν είναι προεγκατεστημένο στα περισσότερα λειτουργικά συστήματα"
Φαντάζομαι εννοείς browsers. Πράγματι.
Ωστόσο, μπορεί οι flash ιστοσελίδες να αποτελούν πολύ μικρό κομμάτι του web, όμως οι html με flash στοιχεία (και δεν εννοώ ΜΟΝΟ τα διακοσμητικά) αποτελούν ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι. Είναι ζήτημα χρόνου να λάβεις κάποια στιγμή την ερώτηση "Θέλεις να το εγκαταστήσεις ΝΑΙ/ΟΧΙ" και να απαντήσεις ΝΑΙ. Εκτός κι αν θέλεις αντί για το flash plug-in, να αφήσεις έξω από το πεδίο πρόσβασής σου ένα σοβαρό κομμάτι του web.
@lexx "Αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε επίπεδο SEO ακόμα και αν έχουν γίνει βήματα σε αυτόν τον τομέα."
Τα σοβαρά προβλήματα SEO τα αντιμετωπίζει το swf αρχείο. Κι ας λένε η google + yahoo ότι το διαβάζουν. Στην πραγματικότητα το κακοποιούν!
ΠΟΤΕ δεν αφήνω swf αρχείο να μου το διαβάσει μηχανή αναζήτησης. Το κρύβω.
Κοίτα όμως να δεις πόσο σε καλό μου έχει βγει αυτό. Προσέλαβα κατά παραγγελία του πελάτη έναν SEO να μου αναλάβει μία flash ιστοσελίδα. Φυσικά δεν σταμάτησε τη γκρίνια. Σε πληροφωρώ ότι στο τέλος έτριβε και τα χέρια του! Γιατί ο πελάτης έγραφε ότι του κάπνιζε στο swf που τα bots δεν έβλεπαν, ενώ ο SEO δούλευε με μία html που ήταν εμφανής ΜΟΝΟ στα bots και έλυνε και έδενε ότι του γούσταρε και χωρίς να χρειάζεται να τον νιάζει αν θα φαίνεται καλά στο μάτι. Τόσο απλή που δεν χρειάστηκε ΚΑΝ την βοήθειά μου.
Θα θυμάσαι την Volcano. Συμφώνησε για ένα και του προέκυψαν τέσσερα keywords στις πρώτες τέσσερις θέσεις!
Μη γενικεύουμε. Αυτή η άποψη είναι μεν ΣΩΣΤΗ, αλλά ΜΟΝΟ στην θεωρία.
Πάλι το παράκανααααα....
Έγραψα, έγραψα... Θα σου πω συγνώμη για ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ.
Τα ίδια έκανα και με το Γιάννη. Δεν ξέρω πως να τα γράφω για να πιάνουν λιγότερο...
ΧΙΛΙΑ συγνώμη!
@ΘΟΔΩΡΟΣ
Θόδωρε, αυτό θεωρείται spam από τις μηχανές αναζητησης. Εφόσον λοιπόν τροφοδοτείς το bot με διαφορετικό περιεχόμενο από ότι δίνεις στον χρήστη τότε μπορεί να αντιμετωπίσεις penalty και να βγεις τελείως από το index μιας μηχανής.
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66355
Σαν τεχνική αυτό που λες μπορεί να δουλέψει και να δεις καλά rankings αλλά είναι θέμα χρόνου μέχρι κάποιος να το αντιληφθεί και να κάνει ενα spam complaint στην Google. Και τότε ίσως κάποιος να το ψάξει βαθύτερα το θέμα.
Προσωπικά δεν θα πρότεινα σε πελάτη μου να το κάνει (τουλάχιστον αν ενδιαφέρεται μακροπρόθεσμα για την προβολή του στο Google). Τουλάχιστον θα ήταν πιο safe αν το περιεχόμενο της HTML που σερβίρεις είναι ίδιο με το περιεχόμενου του Flash.
Έχεις απόλυτα δίκιο Κώστα. ΟΜΩΣ:
Πρώτα απ΄ όλα, τα περιεχόμενα html ΔΕΝ είναι ασύμβατα. Απλά δεν εκφράζονται με ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο. Οι διαφορές δεν έχουν καμία ουσιαστική διαφορά επί της ουσίας. Φαίνεται όμως πως έχουν μεγάλη σημασία από την οπτική γωνία του SEO.
ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ:
Με αυτές τις σκέψεις που αναφέρεις, ποτέ δεν χρησιμοποίησα την ίδια σχεδόν τεχνική που υπεδείκνε η Macromedia. Ποτέ, μέχρι που η ίδια η google έφτιαξε κάτι ίσως ακόμα καλύτερο, το swfobject (παράλογο ε; κι όμως).
Η τεχνική της google αποκρύπτει το swf (με χρήση javascript) αντικαθιστώντας τα html περιεχόμενα με δύο swf. Το ένα αφορά το κυρίως site και το άλλο τρέχει σε περίπτωση που ο επισκέπτης ΔΕΝ έχει την συμβατή έκδοση flash στο plug-in του.
Αναλυτικές πληροφορίες της google: http://code.google.com/p/swfobject/wiki/documentation
Θόδωρε, είναι πολύ ενδιαφέροντα και άγνωστα, σε εμένα τουλάχιστον, αυτά που γράφεις. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι αγνοούμε κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες που κάνουν όμως διαφορά. Υπάρχει κάποιος χώρος να μάθω περισσότερα;
Μου φαίνονται λίγο τραβηγμένα από τα μαλλιά όλα αυτά. Δεν μπορώ να τα αμφισβητήσω γιατί δεν έχω τη απαραίτητη γνώση στο flash αλλά με πιάνει ίλιγγος στην ιδέα ότι κάποιος πρέπει να κάνει όλα αυτά για να κάνει το flash να παίξει σωστά.
Άσχετα με τα παραπάνω θεωρώ εξαιρετικά όλα αυτά που λες. Δίνει μια εξαιρετική εξέλιξη στο debate αυτό. Δεν νομίζω ότι είναι πολλοί που μπορούν να το κάνουν αυτό.
Το swfobject φιλοξενειται στις σελιδες της Google, ειναι μερος του Google AJAX API αλλα δεν ειναι φτιαγμενο απο τη google, μη μπερδευομαστε.
Οπως ολοι γνωριζουμε το SWFObject δεν ειναι τιποτα αλλο παρα η ποιο αποδοτικη λυση εισαγωγη περιερχομενου flash σε μια σελιδα. H Google (πλεον) οπως επισης γνωριζουμε κανει index ΚΑΙ το αρχειο flash ΚΑΙ το εναλλακτικο περιεχομενο ακομα και με χρηση του SWFObject.
Αυτο που δε γνωριζουμε ειναι ποιο απο τα 2 προτιμαει να σερβιρει σε καθε αιτηση της σελιδας μας που περιεχει και Flash και εναλλακτικο κειμενο. Επισης γνωριζουμε οτι ΔΕΝ τα καταφερνει και τελεια στο index του αρχειου Flash με αποτελεσμα να υπαρχουν διαφορες στο περιεχομενο του flash και του εναλλακτικου κειμενου. Εκει ισως υπαρξει προβλημα.
Παντα προσωπικη μου αποψη επισης ειναι πως εφοσων στα ματια χρηστη και οχι bot φτανει το εναλλακτικο περιεχομενο σημαινει οτι προκειται για λαθος ματια (not in our target group) που σημανει οτι βρισκεται εκει μονο για βοηθεια στα SERPs.
Επισης ενα μεγαλο μειονεκτημα του Flash απεναντι στις "standard" υλοποιησεις, ειναι πως οι τελευταιες, αν κατασκευαστουν σωστα, εχουν περιεχομενο σε ιεραρχια, semantics κλπ κλπ. Μη παρεξηγηθω και στο flash μπορει να συμβει αυτο αλλα πιστευω πως μονο ενα 3% των flash developers παγκοσμιως μπορουν να συνταξουν τετοια SWFs και παλι "μαντευοντας" για το πως θα γινει indexed το περιεχομενο τους. Αρα με αλλα λογια δεν ειναι προβλημα του flash αλλα των τεχνικων που προωθουνται ως σωστες τεχνικες.
Σχετικα με αυτο που λεει ο Θοδωρης για την επικοινωνια με php,asp, βασεις δεδομενων εχει δικιο. Μπορει να γινει το ιδιο ευκολα με μια απλη HTML σελιδα. Σε πολλες περιπτωσεις ακομα ευκολοτερα.
Μετα απο αρκετα χρονια ως developer σε "βαρια" flash projects προσωπικα κραταω επαφη μονο για περιεχομενο που πραγματικα εχει αναγκη απο χρηση Flash (π.χ Video).
my $0,02
Γεράσιμε σε βλέπω πολύ ενημερωμένο περί flash. Ωραία όλα αυτά αλλά θέλω απάντηση σε μια σημαντική ερώτηση. Αξίζει να κάνεις μια σελίδα με το flash αν δεν θες ultra super duper interactive fx?
@Γεράσιμος
Σχετικά με το SWFobject, δεν έχω εντοπίσει κάτι κάποιο άρθρο της google αναφορικά με το τι σερβίρει η google για index (το swf ή το εναλλακτικό html ή και τα δύο). Αν έχεις υπόψη σου και μπορείς να θυμιθείς που περίπου το εντόπισες, μας το στέλνεις για συζήτηση.
Αν πάλι το αναφέρεις απλά από παρατήρηση ή από παρατηρήσεις άλλων, τότε εγώ αυτό που έχω να σου καταθέσω είναι ότι ακόμα δεν έχω καμία περίπτωση που να έχει αξιοποιήσει το swf περιεχόμενο.
Αναφορικά με το δομημένο περιεχόμενο των html σε σχέση με την μάζα περιεχομένου των swf, θα επαναλάβω την άποψή μου:
Σαφώς και οι html υπερτερούν κατά πολύ. Άλλωστε για αυτό αναφέρω ότι κρύβω το swf.
Αυτό βέβαια είναι μόλις ένα από τα θέματα που ανέπτυξα. Αντιλαμβάνομαι ότι έρχομαι σε αντιδιαστολή με τα όσα γράψατε παραπάνω.
Να υποθέσω ότι η ησυχία στα υπόλοιπα σημαίνει ότι το ψάχνετε;
Έχετε να προσθέσετε ή να αντιπαραβάλετε κάτι για τα υπόλοιπα;
Αν όχι να κλείσω ζητώντας από όσους θεωρείτε ότι είστε υπεύθυνοι και έμπειροι άνθρωποι του χώρου (και δεν έχω ΚΑΜΙΑ αμφιβολία ότι είστε οι περισσότεροι) να καταθέτετε τη γνώμη σας το δυνατόν αντικειμενικότερα.
Τα Flash SITES δεν είναι διαφορετικά μόνο εξωτερικά ή μόνο στον τρόπο κατασκευής τους. Είναι πολύ διαφορετικοί οι στόχοι, η φιλοσοφία και η προσέγκισή στο αποτέλεσμα.
Αυτή η καταστροφολογική περιρέουσα εντύπωση που δίδεται εκ μέρους κάποιων developer, που είναι λογικό ότι δεν έχουν συνιθίσει να δουλεύουν σε κάτι ΤΟΣΟ διαφορετικό, δημιουργεί μία ΑΔΙΚΗ ζημιά στους flash SITE developers.
Γνωρίζω καλά πως πολλοί δυστυχώς, και ανάμεσά τους να βάλετε κι εμένα, πολλές φορές έχουμε καταθέσει και ΑΘΛΙΕΣ δουλειές. Θέλω όμως να θυμάστε ότι αυτές οι κακές δουλειές (πολλές φορές, αλλά όχι πάντα) είναι προϊόν πίεσης από τους πελάτες μας, απέναντι σε μία πλατφόρμα που δεν ακολουθεί standards και άρα είναι απροστάτευτη σε τέτοιες καταστάσεις.
Αυτό είναι πράγματι ένα μεγάλο πρόβλημα που ΔΕΝ έχει η html.
Εύχομαι το καλύτερο σε όλους και ευχαριστώ Αλέξανδρε που φιλοξένησες ένα βήμα να εκθέσω τις απόψεις μιας διαφορετικής οπτικής γωνίας των πραγμάτων.
Θόδωρος Αθηναίος._
Τίποτε δεν είναι τραβηγμένο από τα μαλιά, εκτός από την έκταση της γραφής μου. ;-)
Είναι λογικό να σου μοιάζει βουνό, επειδή δεν την δουλεύεις.
Δυστυχώς, όσο κι αν μοιάζει οξύμωρο, δεν έχω τίποτα συγκροτημένο να σου δείξω. Τα πάντα είναι διάσπαρτα στο web. Κάνω μία προσπάθεια τελευταία να συγκροτήσω κάτι, αλλά είναι πολύ αρχή ακόμα.
Το δέχομαι και διορθώνω:
"...Η ίδια η Google προτείνει το swfobject..."
Σε καμία περίπτωση. Απλά ξέρεις τι γίνεται; Την "πατάμε" όπως και με άλλες "συμβατικές" τεχνολογίες π.χ. jQuery η οποία παρέχει ένα κάρο δυνατότητες ελέγχου ή επεξεργασίας στοιχείων (easy DOM traversing, selectors etc) αλλά το πλήθος των developers επικεντρώνονται στα visuals καλούδια που παρέχει. Έτσι και με το Flash.
Αν με ρωτούσε πριν μερικά χρόνια που τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα, μπορεί και να πρότεινα Flash χωρίς πολλά πολλά (Συμφωνώ με τον Θοδωρή γι αυτό που λέει ότι ΧΑΛΙΑ projects έχουμε βγάλει όλοι λόγω πίεσης), πλέον όμως πιστεύω πως θέλει πραγματική και ουσιώδη έρευνα πρίν ένα project δεί το φως της ημέρας μέσα σε ένα SWF.
Δε θέλω να δώσω ονόματα αλλά πάρε μερικές top Ελληνικές εταιρείες παραγωγής Flash και δες πόσα από τα projects θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε HTML / CSS και μάλιστα με πολύ καλύτερο user experience ακόμη και σε θέματα mambo jambo bells and wistles.
Με άλλα λόγια εξαρτάται από το project. Και ναι, αν δε θες super duper interactive fx, απλά go standards.
Μια πολύ ωραία έρευνα μπορεί να βρεθεί sto beu blog.
Επίσης να διευκρινήσω πως σε καμία περίπτωση δεν τα έχω με την τεχνολογία. Σε σωστά χέρια, όπως όλα τα πράγματα, μπορεί να δώσει αποτέλεσματα και για τους 2 κόσμους (users, bots).
@Αλέξανδρος Λίγγρης: Πολύ ωραίο το replying system Αλέξανδρε. Απλά κάνε ποιο συγκεκριμένο τον κανόνα :hover στα links γιατί αν δείς ακόμα σε link μέσα στο σχόλιο σκάει μύτη το "reply". Μinor φυσικά :D
Δεν έχει να κάνει με link σε σχόλιο ή κάτι τέτοιο. Απλά βγαίνει όταν κάνεις hover οποιαδήποτε περιοχή του σχόλιου.
Ahhhh. my mistake then :D
Οκ, με κάλυψες πλήρως. Συμμερίζομαι πλήρως αυτή την άποψη.
Η Flash δεν έχει πρόβλημα ούτε με τους users, ούτε με τα bots.
Αν τα bots έχουν κάποιο πρόβλημα με την Flash, από τη στιγμή που υπάρχει η θέληση από μεριάς google/yahoo, είναι πιστεύω ζήτημα χρόνου να αποκατασταθεί η αδυναμία τους απέναντι στο swf κώδικα.
Μέχρι τότε όμως και εφόσον το χειρίζεται κανείς με υπευθυνότητα, η Flash δεν έχει πρόβλημα να εμφανίζεται με εναλλακτικό περιεχόμενο.
Φαντάζομαι συμφωνούμε όλοι σε αυτό.
και το cms που άλλωστε δεν επικοινωνεί άμεσα αλλά είναι back end application???
Τη "βασιλική μου γνώμη" (όπως μας λέει κι ο Λιγγρής) αναφορικά μ' αυτό το θέμα, βρήκα επιτέλους λίγο χρόνο να την καταθέσω ολοκληρωμένη μέσα σε μία ιστοσελίδα που φιλοξενείται αυτοτελώς το σχετικό άρθρο: flash-sites.gr.
Η συγκεκριμένη απόπειρα έγινε από την ανάγκη μου να μπορώ να αποδεικνύω στη πράξη αυτά που ισχυρίζομαι εδώ κι εκεί. Θα δείτε λοιπόν ότι αυτή η ιστοσελίδα, από την ύπαρξή της και μόνο, καταρρίπτει αρκετούς από τους μύθους που συζητήσαμε εδώ, όπως και πολλούς άλλους που έχουν συζητηθεί εξαντλητικά σε άλλα σημεία. Ειδικά σε αυτό το θέμα γίνεται ανάλυση στη παράγραφο "Μύθοι και πραγματικότητα".
Κι αυτό για τους δύσπιστους από έγκυρη πηγή: How to SEO Flash? (by Jonathan Hochman)
Θόδωρε, πάρα πολύ ωραίο το site που έφτιαξες και πολύ χρήσιμο. Του έριξα μόνο μια πολύ σύντομη ματιά γιατί ετοιμάζομαι να την πέσω για ύπνο.
2 προβληματάκια που εντόπισα και αφορούν το usability είναι ότι δεν μπορώ να επιλέξω το κείμενο των σελίδων σου και ότι δεν μπορώ σε κάποιο λινκ να κάνω middle click για να ανοίξω ιστοσελίδα σε νέο tab. Αρκετά σημαντικά θα έλεγα αν δεν υπάρχει τρόπος να διορθωθούν.
Θα το μελετήσω αύριο καλύτερα και ενδεχομένως να επανέλθω.
Αντιλαμβάνομαι ότι έχεις αποκτήσει συνήθειες από τη χρήση των συμβατικών ιστοσελίδων (html). Στις συμβατικές, αντίθετα από τις flash, ΔΕΝ έχεις επιλογές. Είσαι αναγκασμένος να αποδέχεσαι το συγκεκριμένο usability άνευ όρων.
Όπως έχω γράψει και εντός του flash-sites.gr, τα πάντα στις flash ιστοσελίδες είναι θέμα επιλογών......... γιατί στα flash sites ΕΧΕΙΣ επιλογές.
Μεταξύ άλλων τα κείμενα μπορείς να τα έχεις με ιδιότητα:
- non-selectable: για να μην μένουν περιθώρια τα περιεχόμενα να γίνονται copy/paste από την μία ιστοσελίδα στην άλλη,
- είτε selectable: και να ακολουθούν την γνωστή ιδιότητα των html, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να συμφέρει περισσότερο.
Αντίστοιχα το τι θα κάνει ο χρήστης όταν πατάει δεξί κλικ σε ένα ή περισσότερα κουμπιά της ιστοσελίδας, είναι και πάλι θέμα επιλογής. Εγώ λ.χ. μπορεί να ήθελα να ανοίγει δικό μου μενού επιλογών ή και τίποτα όπως έχω επιλέξει τώρα. Αντίθετα στις συμβατικές αποδέχεσαι αυτό που σου δίνουν, είτε σου κάνει, είτε όχι.
Βέβαια, τα παραπάνω τα σκεφτόμαστε πάντα και σε σχέση με τις πολλές επιπλέον δυνατότητες που έχουν οι flash σε σχέση με τις html και η σημασία που έχει η κάθε επιπλέον δυνατότητα.
Συμπεριέλαβα και τα δύο ζητηματάκια που εντόπισες. Τα μεσαία κλικ πάνω σε μενού ανοίγουν σε νέα παράθυρα και τα γράμματα είναι selected σε ένα νέο κύκλωμα που έφτιαξα χθες για δημόσιο διάλογο.
Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου.
Θοδωρή καταρχήν θέλω να διευκρινίσω ότι εκτιμώ πάρα πολύ αυτό που έχεις πετύχει, τις γνώσεις σου, αλλά κυρίως το γεγονός ότι τις μοιράζεσαι. Πάρα πολλά πράγματα από αυτά που μας έδειξες δεν ήξερα καν ότι είναι δυνατόν να γίνουν με flash.
Ωστόσο, παρόλαυτά εξακολουθώ να "αντιπαθώ" τα full flash sites και θα μιλήσω κυρίως ως χρήστης μιας και ως flash developer οι γνώσεις μου είναι πενιχρές.
Πιστεύω ότι ακριβώς αυτή η ελευθερία που έχει ο flash developer στο τι θα κάνει τι, είναι και το πρόβλημα (στις περισσότερες περιπτώσεις). Γιατί όταν εγώ φτάνω σε μία σελίδα περιμένω να μπορώ να κάνω κάποια συγκεκριμένα πράγματα. Περιμένω ας πούμε να μπορώ να επιλέξω ένα κομμάτι από το κείμενο και να το στείλω άμεσα σε ένα φίλο στο msn. Περιμένω να μπορώ να ανοίγω τα λίνκς που εγώ επιλέγω σε νέο tab. Περιμένω να μπορώ να κάνω bookmark μια συγκεκριμένη σελίδα και να μπορώ να πάω πίσω ή μπροστά στο history.
Και όπως πολύ εμφατικά μας έδειξες όλα αυτά λύνονται με λίγη ή πολύ δουλειά, δεν έχει τόσο σημασία. Σημασία έχει ότι όλα αυτά είναι στο χέρι του developer και όχι στο δικό μου. Το θέμα είναι ότι ο κάθε developer είτε από άγνοια είτε από επιλογή θα διαλέξει τις δικές του λύσεις και θα αφήσει εμένα χωρίς τις επιλογές που έχω μάθει απ' όλες τις υπόλοιπες σελίδες.
Πιστεύω ότι ο στόχος του flash είναι (ή θα έπρεπε να είναι κατά τη γνώμη μου) να δώσει στο web δυνατότητες που ΔΕΝ μπορούν να δώσουν html, javascript και css. Όχι να προσπαθήσει να αντικαταστήσει αυτές τις τεχνολογίες. To photoshop express ας πούμε είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του τί αξίζει να γίνει σε flash. Πιστεύω όμως ότι το 95% (λέμε τώρα) των site ΔΕΝ χρειάζεται να είναι ΟΛΟΚΛΗΡΟ σε flash και μπορεί να αρκεστεί σε flash στοιχεία. Π.χ. ένα flash banner για εντυπωσιακό header, ένα εντυπωσιακό photo slideshow, ένα animated γράφημα κ.τ.λ.
Το να προσπαθείς όμως να φτιάξεις ένα, ας πούμε ενημερωτικό site, σε flash, είναι σα να προσπαθείς να κόψεις ένα καρπούζι με αλυσοπρίονο. Μπορεί άμα είσαι μάγκας και τεχνίτης να τα καταφέρεις αξιοπρεπώς, αξίζει όμως τον κόπο; Ας πούμε στο πολύ όμορφο site που έφτιαξες δεν θα αρκούσε να είναι μόνο το header σε flash και το υπόλοιπο περιεχόμενο να ήταν html, css και javascript; (αν φυσικά ο σκοπός του δεν ήταν να μας δείξει τις δυνατότητες του flash :)
Με δυο λόγια, καλό είναι να ξέρουμε τι μπορεί να μας προσφέρει η κάθε τεχνολογία και να διαλέγουμε κάθε φορά την ιδανική για την κάθε περίπτωση. Η δική μου άποψη είναι ότι για την πλειονότητα των site η full-flash προσέγγιση... είναι overkill.
Όμως μου έδωσες το έναυσμα να ενδιαφερθώ πιο πολύ για το flash, και αν βρω το χρόνο να μελετήσω, να το επιλέγω από εδώ και πέρα σε περισσότερες περιπτώσεις. Σε ευχαριστώ γι' αυτό :)
Από τη μία ο φόβος του καινούριου κι από την άλλη η προπαγάνδα εναντίων των flash ιστοσελίδων, δικαίως σε κάνουν να έχεις τις ανασφάλειές σου.
Η html, είναι σχεδιασμένη για να κατασκευάζεται από οποιονδήποτε. Αυτή είναι η ομορφιά της κι αυτό ίσως είναι που κάνει όμορφο το Internet!
Χωρίς πολύ κόπο, μπορεί ο καθένας να έχει μια αξιοπρεπή παρουσία.
Όμως όταν η ανάγκη για παρουσία στο Internet αφορά τις εξειδικευμένες ανάγκες μιας αυτοτελούς εταιρικής προβολής, τότε οι απαιτήσεις είναι ΕΝΤΕΛΩΣ διαφορετικές!!
Η flash από τη μία απελευθερώνει τις απαιτήσεις του πελάτη και από την άλλη δίνει τα απαραίτητα όπλα στον developer για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του. Αυτή είναι και η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ της flash και αυτό είναι που θα βάλει τάξη στην αναρχία που επικρατεί στις τάξεις των developers.
Μία flash ιστοσελίδα, όχι απλά μπορεί να εντάσσει αυτές τις λειτουργίες που λες, αλλά μπορεί να τις προσαρμόσει ΑΚΡΙΒΩΣ σε αυτό που έχεις στο μυαλό σου, αξιόπιστα και σε όλες τις συνθήκες. Δίνει τέρμα σε δικαιολογίες του τύπου "αυτό το κύκλωμα δουλεύει μόνο σε Internet Explorer 8" ή "κάνει αυτό αλλά ΔΕΝ κάνει εκείνο" κ.ο.κ.
Να συμπληρώσω για δύο ζητηματάκια που έγραψες:
Οι υβριδικές ιστοσελίδες (html+flash), είναι σαφώς καλύτερες σε εμφάνιση, εξαιτίας των flash στοιχείων που τις κοσμούνε. Ταυτόχρονα όμως βαραίνουν πολύ, τόσο σε ετοιμότητα download, όσο και σε απαιτήσεις επεξεργαστικής ισχύς. Παράλληλα η πρόσθετη πολυπλοκότητα επικοινωνίας των τεχνολογιών, τις κάνουν σαφώς πιο ευάλωτες στο επίπεδο συμβατότητας, τόσο από τις αμιγώς flash, όσο κι απ’ τις αμιγώς html.
Τα κυκλώματα που περιέγραψες ότι θεωρείς δεδομένα σε μία html ιστοσελίδα, υλοποιούνται ΜΙΑ φορά σε flash και κατόπιν γίνεται απλή αναφορά στη βιβλιοθήκη κώδικα. Συχνά όμως, δεν χρειάζεται ΚΑΝ να υλοποιηθούν, δεδομένου ότι υπάρχουν έτοιμες βιβλιοθήκες κώδικα με διάφορα καλούδια.
Τίποτα δεν είναι δύσκολο να φτιάξεις, φτάνει να είσαι σωστά καταρτισμένος. Κι εμένα μου φαίνεται ωκεανός η asp, όμως είμαι σίγουρος ότι δεν θα ένιωθα έτσι αν την είχα μελετήσει. Το ίδιο να νιώθεις κι εσύ για την flash. Είναι αρκετά παραγωγική, φτάνει να είσαι οργανωτικός και επιμελής.
Πες μας την βασιλική σου γνώμη